Vi samler statistik ved hjælp af cookies

Vi bruger cookies til at forbedre hjemmesiden til glæde for vores brugere. Du kan altid slette cookies fra os igen.
search

Sideværktøjer

Servicenavigation


Reportage: Relanceringen af Lektier Online presser antallet af frivillige i vejret

[21.09.2017]

D. 15. september relancerede Ungdommens Røde Kors Lektier Online, som er en online lektiehjælpsplatform. Siden da er frivillige lektiehjælpere strømmet til organisationen for at hjælpe grundskoleelever med alt fra andengradsligninger til anden verdenskrig.

REPORTAGE:

Mange af os har nok været der, dengang vi gik i skole. Søndag aften kl. lidt for sent i fuld gang med den der tyskaflevering, som skal afleveres næste morgen, og som ærligt talt hænger lidt i bremsen. Computerskærmen flimrer om kap med et par oversvømmede øjne, og det at finde hoved og hale i der, die og das minder mest af alt om et slag, der er tabt, allerede før soldaterne har nået at binde støvlerne.

Netop den situation arbejder Ungdommens Røde Kors på at hjælpe børn og unge igennem. Tidligere på året overtog organisationen nemlig driften af lektiehjælpstjenesten Lektier Online, og d. 15. september blev relanceringen af platformen en realitet. Dette skete ved et arrangement i organisationens grå-røde bygninger i Københavns nordvestkvarter, hvor undervisningsminister Merete Riisager og kultur- og kirkeminister Mette Bock også deltog.

Indtil Ungdommens Røde Kors tog roret, har Lektier Online, som er finansieret af satspuljemidler, hørt under Kultur- og Slotsstyrelsen, der sammen med Undervisningsministeriet og Statsbiblioteket har stået for driften af platformen.

Fleksibilitet skaber frivillighed

Selvom arrangementet var placereret en fredag eftermiddag, trodsede såvel folkeskoleelever og frivillige som medier og ministre både silende regn og lysten til at gå på tidlig weekend. Alle som en syntes at være enige om vigtigheden i og behovet for det, der foregik. Nemlig Lektier Onlines nye måde at gribe frivillig lektiehjælp af børn og unge an på.

Lektier Online er en internetbaseret platform, hvor elever fra grundskolens 6.-10. klasse kan få gratis lektiehjælp til alle grundskolens fag. Tjenesten er tilgængelig fra søndag til torsdag i tidsrummet 16:00-20:00.

Foto: Charlotte Quitzan

Med Ungdommens Røde Kors’ relancering af Lektier Online kan hjælpen nu foregå overalt, så længe der er internetadgang. Hvor de frivillige før skulle være fysisk til stede i et callcenter, kan lektiehjælpen nu finde sted fra præcis det sted, eleven og den frivillige ønsker. Nu kan man altså sagtens hjælpe en 7. klasses-elev i Horsens med danskstilen, selvom man selv er på udveksling i Hong Kong.

Meget tyder på, at den store fleksibilitet i det nye Lektier Online er baggrunden bag stigningen i frivillige lektiehjælpere. Ungdommens Røde Kors melder pt om 450 frivillige. Langt størstedelen af lektiehjælperne er unge universitetsstuderende.

Spørger man de frivillige selv, er de fleksible forhold da også et klart plus. Under pressemødet fortæller en ung kvindelig lektiehjælper, som lige er blevet naturfaglig kandidat, at muligheden for at arbejde hjemmefra er afgørende.

”Jeg kan være frivillig, når jeg vil, og hvor jeg vil. Det at skulle tage til og fra et callcenter ville ikke kunne fungere i min hverdag”, siger hun, da hun afslutter et web cam-opkald med en yngre dreng, som havde brug for hjælp med en matematikopgave.

Mentorfølelse i højsædet

I sin velkomsttale på pressemødet fortalte direktøren for Ungdommens Røde Kors, Anders Folmer Buhelt, at 25.000 børn og unge i Danmark føler sig udenfor skolefællesskabet. En stor del af dem mangler støtte fra hjemmet, ligesom mange synes, at det er pinligt at spørge læreren om hjælp i timerne eller til skolernes lektiecaféer. Det er særligt disse børn og unge, som Lektier Online kan være en stor støtte for.

Ifølge Anders Folmer Buhelt er det, at lektiehjælperne ikke er læreruddannede, et vigtigt led i, at Lektier Online kan hjælpe målgruppen.

”Det er en styrke for Lektier Online, at hjælperen ikke har alle svarene, men at eleven og den frivillige sammen arbejder sig hen mod en løsning. På denne måde er der en slags mentorbånd mellem elev og hjælper”, fortæller han.

Netop det, at der er et mere direkte forhold mellem den frivillige og eleven, er noget, Anna Lena, som går i 6. klasse på Kildevældsskolen på Østerbro i København, sætter pris på.

Foto: Charlotte Quitzan

”Det er dejligt, at det kun er mig, som bliver hjulpet. I skolen er der jo andre, som også skal have hjælp, og så bliver man nogle gange sprunget over”, siger hun.

En anden, der heller ikke blev sprunget over, var Alfred på 12 år. Som en afslutning på pressemødet, via Lektier Online, fik han nemlig hjælp til at isolere x i en genstridig ligning af et par særlige hjælpere; nemlig ministrene Merete Riisager og Mette Bock. Sammen fik de pejlet sig ind på løsningen, hvorefter Alfred tilfreds kunne slutte seancen af med et ”Tak, det var jo let!”.


Kontakt

  • Inaam Illahi Sahibzada

    Inaam Illahi Sahibzada
    Konsulent
    Styrelsen for
    Undervisning og Kvalitet
    insah1@stukuvm.dk
    Tlf. 3392 5461
    Mobil 2298 0804