Vi samler statistik ved hjælp af cookies

Vi bruger cookies til at forbedre hjemmesiden til glæde for vores brugere. Du kan altid slette cookies fra os igen.
search

Sideværktøjer

Servicenavigation


PL-skiven: Et redskab til dialogbaseret undervisning

[01.12.2016]

Torsdag den 24. november 2016 holdt FastholdelsesTaskforce en ”nørdestund”, hvor læringskonsulenter fra Center for udgående kvalitetsarbejde (CUK) fik mulighed for at se nærmere på PL-skiven.

PL-skiven er et redskab, som Johan Linde, tidligere konsulent i FastholdelsesTaskforce har udviklet. Skiven kan være med til at skabe en dialogbaseret undervisning gennem spørgsmål, der inviterer enten elev eller lærer til at svare på, hvorfor de skal lære det, de er i gang med, hvordan de skal lære det eller hvad de har fået ud af undervisningen indtil nu.

PL-skiven er udformet som en slags lykkehjul, og det er tilfældigt, hvor pilen lander. Derfor kan det være enten elever eller læreren, der skal svare på spørgsmålene, og ingen ved på forhånd, hvad spørgsmålet vil være. Skiven kan bruges ved opstarten af et undervisningsforløb undervejs eller til slut.

Konsulenterne i CUK var enige om, at PL-skiven kan bruges på tværs af både grundskole-, gymnasie- og erhvervsskoleområdet. Den har et fint element af leg og spil, samtidig med at den giver lærer og elever en god mulighed for at få en dialog om, hvad der foregår i undervisningen, og hvad eleverne får ud af den. En lærer skal kende sin undervisnings effekt på eleverne, og der kan PL-skiven være med til at give viden om.

PL-skiven findes både i en elektronisk og en fysisk udgave. Den elektroniske kan downloades her.

Kontakt